Tržište energije - pitanja i odgovori

  • Da li se plaća carina za uvoz i izvoz električne energije u/iz Republike Srbije?
    AERS nije nadležna za pitanje carinskih dažbina. Treba se obratiti nadležnim carinskim organima. Na osnovu Ugovora o osnivanju Energetske zajednice, ratifikovanog 2006. godine, Republika Srbija je preuzela obavezu da ukine carinske dažbine i kvantitativna ograničenja uvoza i izvoza kada se radi o električnoj energiji i prirodnom gasu za države na koje se Ugovor odnosi.
  • U skladu sa Članom 10.1.3 „Pravila za raspodelu prekograničnih kapaciteta Javnog preduzeća za prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom „Elektromreža Srbije“ (JP EMS) na granicama regulacione oblasti JP EMS za period 01/01– 31/01/2012, moguće je da dođe do ograničenja prava na kapacitet „usled planiranih godišnjih isključenja prekograničnih dalekovoda radi redovnih održavanja, usled Više sile ili drugih neplaniranih/nepredviđenih događaja u elektroenergetskom sistemu.“ Pojam „neplanirani/nepredviđeni događaji“ nije definisan u pravilima i može da podrazumeva veći broj događaja koji mogu dovesti do ograničenja i postoji rizik da bi pojam mogao da podrazumeva situacije i van „hitnih situacija kada operator prenosnog sistema mora delovati hitno, a redispečing ili kompenzacijska trgovina (countertrading) nisu mogući“ što je zapravo jedina prilika u kojoj je dozvoljeno ograničenje kapaciteta u skladu sa Uredbom 1228/2003 (Član 6(2)). Molimo vas da razjasnite pojam „neplanirani/nepredviđeni događaji“ (osim Više sile) u Članovima 10.1.3, 10.1.7 i 10.2.3 Pravila za raspodelu kapaciteta za 2012. godinu.
    Ovi Članovi ne predstavljaju nikakve osnove ili mogućnost za ograničenje kapaciteta van onoga što predviđa Član 6 (2) Uredbe 1228/2003 kao jedini mogući razlog („hitne situacije kada operator prenosnog sistema mora delovati hitno, a redispečing ili kompenzacijska trgovina (countertrading) nisu mogući“). Ovo jasno proističe iz odredbi Člana 10.3 Pravila za raspodelu kapaciteta koji je uveden na insistiranje AERS-a. Kako bi se izbegla bilo kakva sumnja po ovom pitanju, makar bila i sumnja zasnovana na izboru reči, učinićemo napore kako bi se drugačije definisale odredbe gore pomenutih Članova Pravila za raspodelu kapaciteta za 2013. godinu.
  • Član 10.1.8 „Pravila za raspodelu prekograničnih kapaciteta Javnog preduzeća za prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom „Elektromreža Srbije“ (JP EMS) u granicama regulacione oblasti JP EMS za period 01/01– 31/01/2012, daje definiciju Više sile koja glasi „Pod Višom silom se smatraju događaji i okolnosti koji se nisu mogli predvideti, sprečiti, izbeći i otkloniti preduzimanjem mera koje se primenjuju u cilju očuvanja sigurnog i pouzdanog rada elektroenergetskog sistema, u skladu sa Pravilima o radu prenosnog sistema, a koji su nastupili nakon sprovedene alokacione procedure, a naročito elementarne nepogode, požari, poplave, zemljotresi, vanredno stanje i ratna dejstva, kao i mere i odluke državnih organa i organizacija operatora prenosnih sistema.“ Ova definicija Više sile podrazumeva i „mere državnih organa i organizacija operatora prenosnih sistema“, što bi moglo pre da predstavlja reakciju na vanrednu situaciju nego samu vanrednu situaciju. Molimo vas da detaljnije naznačite koje se mere državnih organa i organizacija operatora prenosnih sistema pomenutih u Članu 10.1.8 Pravila za raspodelu kapaciteta za 2012.godinu mogu smatrati Višom silom. Molimo vas da pojasnite da li samo mere neophodne kao hitna reakcija na vanrednu situaciju mogu dovesti do ograničenja kapaciteta.
    Poznato je da postoje različite nijanse u komparativnom pravu (kao i u slučaju država članica EU i drugih TSO) kada je reč o definiciji Više sile. Bez obzira na ovu činjenicu i ne želeći da se otvara nepotrebna naučna debata po ovom pitanju, AERS će tumačiti odredbe Pravila za raspodelu kapaciteta na način tako da samo mere koje su neophodne kao hitna reakcija na vanrednu situaciju mogu dovesti do ograničenja kapaciteta.


  • Vesti
    Saglasnost na Plan razvoja distributivnog sistema „YUGOROSGAZ AD BEOGRAD“

    Beograd, 5. jun 2025.

    Savet Agencije za energetiku Republike Srbije je na sednici održanoj 5. juna 2025. godine doneo odluku o davanju saglasnosti na Plan razvoja distributivnog sistema za period 2025-2029 sa planom investicija za period 2025-2027 koji je Agenciji dostavio operator distributivnog sistema prirodnog gasa „YUGOROSGAZ AD BEOGRAD“.


    Usvojene izmene i dopune Metodologije za određivanje cene električne energije za garantovano snabdevanje

    Београд, 27. март 2025.

    Na sednici saveta Agencije za energetiku Republike Srbije, održanoj 27. marta 2025. godine, usvojene su izmene i dopune Metodologije za određivanje cene električne energije za garantovano snabdevanje.


    JAVNA KONSULTACIJA: Plan razvoja transportnog sistema Yugorosgaz – Transport Niš d.o.o. za period 2025-2034.

    Agencija za energetiku Republike Srbije objavila je 04.06.2025. godine javnu konsultaciju o Planu razvoja transportnog sistema Yugorosgaz – Transport Niš d.o.o. za period 2025-2034, koji je Agenciji dostavio operator transportnog sistema prirodnog gasa Yugorosgaz – Transport Niš d.o.o. 


    АЕRS: TRANSPORTGAS SRBIJA sertifikat kao nezavisnom operatoru sistema


    Beograd, 21. mart 2025.

    Savet Agencije za energetiku Republike Srbije, postupajući po zahtevu Društva sa ograničenom odgovornošću TRANSPORTGAS SRBIJA Novi Sad, sa sedištem u Novom Sadu,  na  sednici održanoj 21. marta 2025. godine, doneo je Odluku kojom se TRANSPORTGAS SRBIJA Novi Sad, izdaje sertifikat kao nezavisnom operatoru sistema.


    AERS: Saglasnost na izmenu Pravila o radu distributivnog sistema

    Beograd, 6. mart 2025.

    Savet Agencije za energetiku Republike Srbije je na sednici održanoj 6. marta 2025. godine doneo odluku o davanju saglasnosti na izmenu Pravila o radu distributivnog sistema, koju je pripremio operator distributivnog sistema Elektrodistribucija Srbije d.o.o. Beograd.