Надзор над тржиштем

Злоупотребе на тржишту

РЕМИТ Правилима се ближе дефинише забрана вршења или покушаја вршења трансакција на велепродајном тржишту, издавање налога или покушаји да се изда налог за трговање производом на велепродајном тржишту којима се:

  1. даје или се вероватно даје лажни или обмањујући сигнали у погледу понуде, потражње или цена производа на велепродајном тржишту; или
  2. предузима или се покушава предузети радња уз помоћ једног лица или сарадњом више лица, или обезбеђује или покушава да се обезбеди вештачки ниво цена једног или више производа на велепродајном тржишту, осим ако лице које је извршило трансакцију/дало налог за трговање докаже да има основане разлоге за то и да је та трансакција/налог дат у складу са прихваћеном праксом на велепродајном тржишту; или
  3. покушава или се користи фиктивно средство или било који други облик преваре или обмане који даје или вероватно даје лажне или обмањујуће сигнале у погледу понуде, потражње или ценe било ког производа на велепродајном тржишту.
Додатно, забрањено је:
  1. вршење и покушај вршења радњи које одржавају или ће вероватно одржати цене на вештачком нивоу који не одговара реалном стању на велепродајном тржишту;
  2. ширење информација путем медија, интернета, или било којим другим путем које дају или вероватно дају лажне или обмањујуће сигнале у погледу понуде, потражње или цена производа на велепродајном тржишту, укључујући ширење гласина и лажних или обмањујућих вести, ако је лице које их шири знало или је требало да зна да су информације лажне или обмањујуће.

Обавезу пријаве злоупотреба на тржишту имају не само лица која управљају организованим тржиштем или системом за упаривање трансакција већ и свако друго лице које у оквиру својих послова и радних задатака приређује трансакције производима на велепродајном тржишту.

Ако постоји сумња да би одређена трансакција могла да представља злоупотребу или покушај злоупотребе на тржишту, таква трансакција се пријављује Агенцији на Обрасцу РЕМИТ Р-5, без одлагања.

Агенција у праћењу и идентификовањеу злоуоптреба на тржишту сарађује са надлежним органима, регулаторним телима суседних држава и надлежним телом Енергетксе заједнице.

Bilten#647
16.12.2025.

Вести
АЕРС: Сагласност на Правила о раду тржишта електричне енергије

Београд, 26. децембар 2025.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на седници одржаној 25. децембра 2025. године донео одлуку о давању сагласности на измене Правила о раду тржишта електричне енергије, која је припремио oператор преносног система Републике Србије ЕМС АД.

Основни разлог за доношење нових Правила о раду тржишта електричне енергије јесте усклађивање са новом законском регулативом, као и унапређење процеса и отклањање уочених недостатака из досадашње праксе.


АЕРС: Сагласност на Правила о раду преносног система ЕМС АД

БЕОГРАД, 26. децембар 2025.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на седници одржаној 25. децембра 2025године донео одлуку о давању сагласности на Правила о раду преносног система, која је припремио oператор преносног система Републике Србије ЕМС АД.

Основи разлог за доношење нових Правила о раду преносног система је усклађивање са новим законом о енергетици из новембра 2024, Уредбом о условима испоруке и снабдевање електричном енергијом, као и усаглашавање са европским мрежним правилима (адаптираним уредбама ЕУ) које су транспоноване у законодавни оквир Републике Србије.


Сагласност на План развоја преносног система ЕМС АД за период 2025-2034. и План инвестиција за период 2025-2027.

Београд, 18. децембра 2025. 

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је донео одлуке о давању сагласности на План развоја преносног система за период 2025-2034. година и План инвестиција у преносни систем за период 2025-2027. година које је као оператор преносног система донело Акционарско друштво „Електромрежа Србије“. План развоја преносног система за период од десет година је урађен у складу са Законом о енергетици и  Стратегијом развоја енергетике Републике Србије до 2040. године са пројекцијама до 2050. године, као и са Интегрисаним националним енергетским и клим тским планом. 

У плану инвестиција за период од три године, описане су инвестиционе потребе са националног, регионалног и европског аспекта, чија реализација има значајан утицај на повећање преносних капацитета који ће омогућити даљи развој тржишта електричне енергије повећање поузданости преносног система и сигурности снабдевања потрошача и повећану могућност прикључивања нових извора електричне енергије.


АЕРС: Сагласност на План развоја транспортног система ЈУГОРОСГАЗ-ТРАНСПОРТ д.о.о.

Београд, 2. октобра 2025.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на седници одржаној 2. октобра 2025. године донео одлуку о давању сагласности на План развоја транспортног система ЈУГОРОСГАЗ-ТРАНСПОРТ д.о.о. за период 2025-2034.


ТРОШКОВИ ЕНЕРГИЈЕ ЗА ГРЕЈАЊЕ СТАМБЕНОГ ПРОСТОРА ГРЕЈНА СЕЗОНА 2025/2026.

Београд, 22.09.2025.


За грејање просечно изолованог стамбеног простора од 60 м2 на 20оC у току 16 сати дневно у целом стану, 180 дана у грејној сезони, потребна је енергија од око 9.000 kWh (150 kWh/m2 је просечна процењена потрошња за грејање у Србији). При анализи трошкова енергије за грејање узима се у обзир ефикасност уређаја који се користе.